Cesta na sever aneb jak nejlevněji navštívit Mont Saint Michel

4/11/2016 0 Comments A + a -

Velkou zvláštností francouzských expedic je jejich formát přípravy na středních školách. Pro nás typické odpolední „poškolní“ aktivity jsou pro milovníky vína a dobré kuchyně velkou neznámou. Volnočasový deficit si ovšem kompenzují čtrnáctidenními prázdninami, které jsou na programu každých 6-7 týdnů. Celkem 16 týdnů volna v roce tedy znamená, že kdyby člověk pracoval 4 roky téměř každý den, může si dopřát rok volna.

Tento formát má také nemalý vliv na partnerské vztahy. Právě vzhledem k velkému množství volna se dohromady často dávají učitelské páry. „Aby si neměli co závidět“, jak se nám pochlubil místňák. Forma středoškolské přípravy se částečně přelévá i na univerzitní systém, konkrétně týdenním volnem nazvaným originálně zimní a jarní prázdniny.

Právě únor je ve znamení volna, tudíž jsme ani spolu se svou kamarádkou Luckou, jež se rozhodla pro výstup na Nanta Erasmu s jinou francouzskou expedicí (studuje jiné zaměření), nezahálely. Na programu dalšího aklimatizačního výletu jsme se dohodly společně a mapu jsme si zorientovaly na sever.

Hlavními průchozími body byla města Rennes a korzácké Saint Malo, přičemž vrcholem výletu byla návštěva monumentálního Mont Saint Michel. Navštívit tento unikát ležící na rozmezí Bretaně a Normandie je poměrně jednoduché, těžké se to stává v okamžiku, kdy si usmyslíte, že jej chcete navštívit LEVNĚ!
Právě styl low cost cestování nechápala paní v informačním centru Saint Mala, které jsem se dotazovala na nejlepší výpadovku z města. „Nu což, zkusím to u druhé,“ pomyslela jsem si a už jsem si to směřovala k dalšímu okénku, kde seděla další informovaná slečna J. Ta mi zodpověděla všechny mé všetečné dotazy, další dvě okénka v místních informacích jsem tedy ještě měla v záloze pro příště…
Čekání na první auto, které nám zastaví, druhý den trvalo přesně 2 minuty. To víte, když se hezky usmíváte, máte na sobě barvičky, zastaví vám třeba i slečna, která ještě nikdy žádné stopaře nevzala. Zato druhý řidič, kterého jsme vyhlížely 7 minut, byť jel pozdě do práce a udělal si zajížďku až k parkovišti Mt. Saint Michel, nám podal krásné vysvětlení, že stopaře bere vždy jako projev díků. „Taky jsem sám stopoval, až do Rumunska…“ Zavzpomínal. Před branami Mont Saint Michel jsme byly spolu se skupinkou Japonců, kteří si nás dychtivě fotili, první. Prohlídka tohoto kláštera a poutního místa, které se postupně rozrůstalo již od 8. století, byla pro studenty do 26 let zdarma, tudíž i s naší účastí. Při návratu jsme dělaly společnost milému pánovi řidičovi dodávky z Ostravy, který nás ochotně zavezl zpět do St. Mala. Odpolední prohlídka procházkou po ochozech města byla ukončena v místním baru s naším druhým hostitelem, u kterého jsme nocovaly. Právě během tohoto večera vznikla hláška „We’re not fucking turists, we’re Czech!“. Následující den jsme se již lehce dopravily místním autobusem č. 5 na blízký Pointe du Grouin, mys s nádhernou přírodní scenérií, o který se tříští vlny kanálu La Manche. V létě je tam údajně narváno, kým asi? J

Jako bychom výše zmíněnou hláškou přivolaly setkání se spolužačkou z VŠE studující v Lyonu druhého dne toho času pohybující se u informačního střediska v Rennes. „Ahoj.“ „Jéé, čau, ty bláho, co ty tady?“ Takhle začínala naše konverzace. Společně jsme prošly Rennes typické specifickými domky a společně jsme dostopovaly až zpět do Nantes. Mírnou komplikací byl stop na dálničním nájezdu, jež byl celý den uzavřený pro stávku traktorářů, ale i tohle dilema jsme překonaly. Dle hesla „Můžeš-li udělat radost, udělej jí,“ jsem pomohla české kamarádce a umožnila jí přenocovat v „naší“ rodině.

Druhý delší aklimatizační výlet dopadl skvěle, prázdniny pro mě ale nekončily. Mapu jsem ze severního směru okamžitě přeorientovala na jih. Ve čtvrtek mě totiž čekal přesun do Pyrenejí…