Příprava na výstup aneb systém francouzského vzdělávání

4/06/2016 0 Comments A + a -

Každá správná expedice začíná důkladnou aklimatizací. Proto ani výprava „ChroNant 2016“ nebyla výjimkou. Svůj první aklimatizační pobyt jsem strávila v Bordeaux, městě s nádechem historie a na nádherné Dune du Pilat – největší písečné duně Evropy. Po návratu z výletu následovala kontrola materiálu a příprava na zahájení hlavního výstupu. Středa 20. Ledna 2016 – toť bylo datum, kdy byly učiněny první krůčky vzhůru vstříc zdolání nepředvídatelné hory Nanta Erasmy, jejíž vrchol je zatím v nedohlednu…

Spolu se mnou ve stejný den svou expedici zahájili také Francouzi, kteří na rozdíl ode mě disponují znalostí místního jazyka a v terénu (francouzském systému vzdělávání) se orientují zatím mnohem lépe než já. Ostatně terén je tu hodně členitý a orientace v něm není vůbec jednoduchá. Možných cest k výstupu je spousta.

Většina žabožroutů (Francouzů) se na tuhle expedici kvalifikovala nejprve základní roční přípravou spolu s náročnou vstupní zkouškou, po které následovaly dva roky obecné přípravy – tzv. Grande Ecole. Právě tato expedice je pro ně součástí navazujícího magisterského programu oné Grande Ecole. Mimo tuto specifickou expedici roku 2016, jež jsem součástí i já a která je zaměřená na Rozvoj vlastního podnikání (Business development), musí frantíci absolvovat zahraniční studijní pobyt, roční stáž v podniku a závěrečnou půlroční stáž před získáním Koruny Himaláje alias závěrečného diplomu. Tahle kombinace výstupových cest ale zdaleka není jedinou možností, kterou jim francouzské úřady povolují. Zajímavostí je výstup cestou s názvem Double diplôme, po jejímž zdolání ti úspěšní získají titul ze dvou různých zaměření. Pro srovnání je to titul ČVUT a VŠE zároveň s tím rozdílem, že francouzské školy spolu se sebou navzájem spolupracují a podporují zájemce při této volbě.

Jak jsem už naznačila, pro svůj výstup jsem zvolila normálku. Nač se pouštět do bláznivin, stačí, že jsem blázen sama. Pro úspěšné zdolání vrcholu je nutné přejít několik ledovcových polí a úzkých hřebínků, při kterých je zapotřebí spolupracovat s francouzskou expedicí.  Většina práce je tedy týmové, z velké části je zaměřená právě na rozvoj místních startupů a menších podnikatelů, kteří se v dnešním digitálním světě snaží prosadit. Dalším z důležitých prvků je také osmitýdenní praxe v podniku s marketingovým zaměřením. K tomu všemu doprovodné přednášky šerpů (externistů či odborníků z praxe) a celosemestrální projekt. Inu, jednoduché to nebude. Co mohu určit jednoduše je fakt, že motivace francouzské skupiny horolezců je obrovská. Přisuzuji to především nákladům, které vynakládají na zdejší účast. Za zdejší půlroční expedici platí francouzské vládě 8 975€. Právě tato suma peněz spolu s flexibilním rozvrhem, se kterým by sympatizoval hlavně Vlasta Redl, a to z důvodu, že je K/každý den jinak, má za následek plnou koncentraci na vzdělání.

Sečteno podtrženo, původně jsem na zahraniční školu chtěla jet především z důvodu, abych byla v horách. Potom, co mi to nevyšlo, a dozvěděla jsem se, že jedu do nížiny, jsem si z toho svou vlastní expedici vytvořila díky zvolené terminologii. No a ve výsledku to snad i vypadá, že mě tenhle akademický výstup bude bavit. Že by to zase všechno zapadlo do ozubených koleček tak, jak má? J