K životu na zámku mám jednu poznámku - Zámky na Loiře po našemu...

6/07/2016 0 Comments A + a -

„Tak, školu bych měla…“ Honí se mi hlavou po absolvování poslední prezentace týkající se našeho celosemestrálního projektu. Výsledky zkoušek budu sice znát až koncem června, prázdniny mám ovšem už teď. Plán na další dny je nejasně jasný. Počkat do zítřka na Lucku, až si dodělá své zkoušky ona, černou lihovkou na papírový karton tučně napsat cíl naší destinace „TOURS“, stoupnout na výpadovku na dálnici a čekat.


Začínáme stopovat a zapínám stopky, jak dlouho nám bude trvat čekání na první auto. Stojíme kousek od autobusové zastávky. Místní studenti čekající na autobus nás sjíždějí svými pohledy, z nichž jde relativně lehce a s jistotou vyčíst: „Co ty dvě kozy tady jako zkouší a proč si nezaplatí spolujízdu?“. Naše motivace rychle zmizet je tedy poměrně vysoká. Daří se nám to naštěstí po dvou minutách a naším pozorovatelům rebelsky mávám (div ne jako Mr. Bean ve filmu) a pohodlně se usazuji vstříc dobrodružství.
Mezi městy Tours a Orleans – rodištěm Johanky z Arku, je asi největší koncentrace těch nejslavnějších zámků na Loiře. Bohužel, to, že patří i k nejnavštěvovanějším, pociťujeme na každém kroku z pohledů, množství turistů, ale také i cen za půjčení kol. Právě na kolech chceme s Luckou projet oněch pár vyhlášených. Nocleh máme domluvený přes Couchsurfing v Tours a Blois. To je jediné jisté.
Start naší cyklo etapy volíme v Amboise, městečku nedaleko Tours, kam dojíždíme ráno pohodovým stopem a šmárujeme si to rovnou do půjčovny kol. „To máte odvážnou myšlenku, ten vámi vymyšlený okruh je krásný, ale nevím, zda to stihnete za jeden den,“ odrazuje nás od mého plánu pán v cyklopůjčovně. V duchu ho proklínám, protože ten chlápek evidentně neví, jak moc energie jsem vložila do uklidňování Lucky, že to bude výlet na pohodu, podél řeky…. Já jsem si ještě pohrávala s myšlenkou jeho „denní okruh“ zvládnout za půl dne a neplatit celodenní půjčení kola. Nu což. Etapu tedy trochu krátíme.
Kolem desáté ráno usedáme na kolo. Připadám si dost vtipně. Tuhle padesátikilometrovou etapu (promiň Luci, fakt jsem ti nechtěla říkat předem, kolik to bude kilometrů) beru jako jedinou cyklo přípravu na EPO survival, který mě čeká. První mapařská chyba přichází cca po pěti minutách jízdy, což mi na sebevědomí moc nepřidá. Pak už to ale rozjíždíme a jde to v pohodě. Vstupné na zámek Chenonceaux odmítáme platit (10e pro studenty), přejíždíme most, uhýbáme na lesní cestu a za chvilku máme celou tu krásu jako na dlani… A gratis. Přístupová cesta s vyznačenou vyhlídkou je zde.
Trasa podél řeky se místy mění na kopcovitou krajinu připomínající domov. (Promiň Luci, chtěla jsem po té paní v infocentru mapu s vrstevnicemi, ale nevěděla jsem, jak se řeknou vrstevnice, tak jsem řekla jen mapa…) Na kole ještě projíždíme kolem zámku Chaumont sur Loire. Vstup do vnitřních prostor neplatíme, kola odevzdáváme v místním kempu a autostopem se přesouváme do Blois, kde nás čeká druhá jistota našeho výletu – domluvený nocleh.
Máme docela čas, tak jdem na stop směr ten prý nejvyhlášenější, prý nejkrásnější a prý nejnavštěvovanější zámek – Chambord. Stojíme, stojíme, nic nás nebere, až za náma přijde asi sedmdesátiletý pán, že prý stojíme špatně. „Posunu vás na místo, odkud je lepší stopovat. Odkud jste, děvčata?“ Tahle nenápadně položená otázka zapříčinila to, že nás pán odvezl až k zámku, když se dozvěděl, že na prohlídku nechceme, počkal, až si vše pofotíme, vyfotil se s námi a pak nás odvezl zase zpět do Blois. No kdo to má takovej servis?
U večeře u naší paní Couchsurferky, která je ve věku mojí mamky (tohle když se mamka dozvěděla, okamžitě mě zažádala o založení CS účtu, že přece bude taky ubytovávat), vykládáme, pijeme, jíme a smějeme se, jak se nám to zase povedlo.
Následující den jsme se už jen přesouvaly asi 300 km zpět do Nantes. Zastavily jsme auto, jehož pasažéři se neznali. Byla to spolujízda – Blablacar. Hezky se ten kruh uzavřel, když se nám při odjezdu na té autobusové zastávce vysmívali, proč nejedeme spolujízdou. Tak my jsme jí přeci jen jely, jen jsme si ji stoply a nic neplatily.
No a tož tak jsme si ten Erasmus zámecky ukončily…

Odkaz na přibližnou mapu naší etapy na kole je zde.